Dla pacjenta

Strona główna / Dla pacjenta

Jak przygotować się do badań diagnostycznych

POBRANIE KRWI DO BADAŃ LABORATORYJNYCH

Najczęściej zlecane badanie to np. popularna morfologia krwi czy OB. Pacjencie w dniu badania powinieneś:

  1. być po przespanej nocy,
  2. być na czczo (ostatni posiłek wieczorem nie później niż o godzinie 1900),
  3. dzień przed badaniem unikać spożywania alkoholu,
  4. dzień przed badaniem unikać wysiłku fizycznego,
  5. po konsultacji z lekarzem ewentualnie zawiesić pobieranie leków,
  6. zgłosić się w wyznaczonych godzinach w punkcie pobrań.

BADANIE USG NARZĄDÓW WEWNĘTRZNYCH

Pacjencie pamiętaj, aby:

  1. dzień przed badaniem nie jeść produktów wzdymających (groch, fasola, świeże pieczywo, nie pić napojów gazowanych),
  2. kolację spożyć najpóźniej o godzinie 1900,
  3. w dniu badania nic nie jeść i nie pić kawy,
  4. po konsultacji z lekarzem ewentualnie zażyć lek przeczyszczający,
  5. jeżeli nie ma możliwości wykonania badania w godzinach porannych należy pozostać bez jedzenia minimum 6 godzin (dotyczy badań jamy brzusznej).

BADANIE USG GRUCZOŁÓW PIERSIOWYCH

Pacjencie pamiętaj:

  1. badanie najlepiej wykonać pomiędzy 1 – 10 dniem cyklu miesiączkowego,
  2. zabierz ze sobą poprzednie wyniki badań (jeżeli były wykonane).

USG GINEKOLOGICZNE

Badanie wykonuje się dwoma sposobami: konwencjonalnie - przez powłoki brzuszne lub głowicą dopochwową:

  1. do badania przy pomocy głowicy dopochwowej nie ma szczególnego przygotowania. Zaleca się jedynie opróżnienie pęcherza moczowego oraz przypomnienie sobie daty ostatniej miesiączki. Należy zadbać o higienę miejsc intymnych.
  2. do badania przez powłoki brzuszne konieczne jest maksymalne wypełnienie pęcherza. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to gazy zalegające w końcowym odcinku jelit, zablokują rozchodzenie się fali ultradźwiękowej i uniemożliwią zobrazowanie badanych narządów. Dlatego ponad godzinę przed terminem badania należy wypić 1 – 1,5 litra niegazowanej wody i do czasu badania wstrzymać się z oddawaniem moczu.

BADANIE USG NEREK I UKŁADU MOCZOWEGO

Pacjencie pamiętaj:

  1. w przeddzień badania zastosuj lekkostrawną dietę,
  2. około 6 godzin przed badaniem zaleca się powstrzymanie od jedzenia,
  3. bezpośrednio przed badaniem nie należy pić napojów gazowanych, palić papierosów,
  4. w przypadku oceny pęcherza moczowego zwykle na badanie należy zgłosić się z dobrze wypełnionym pęcherzem (wyraźnie odczuwalna potrzeba oddania moczu), co oznacza, że przed badaniem należy wypić 1 – 1,5 litra niegazowanej wody.

SPIROMETRIA

  1. należy powstrzymać się od palenia tytoniu na 24 godziny przed badaniem (minimum 2 godziny, jeżeli stanowi to dużą trudność),
  2. na 30 minut przed badaniem powinno się powstrzymać od wykonywania intensywnego wysiłku fizycznego,
  3. nie zaleca się spożywania obfitych posiłków, picia mocnej herbaty, kawy, napojów gazowanych w ciągu 2 godzin przed badaniem,
  4. należy indywidualnie ustalić z lekarzem kierującym na badanie, jakie z przyjmowanych leków można stosować w dniu badania, a jakie należy odstawić.

BADANIE 24h zapisu RR METODĄ HOLTERA

Pacjencie

  1. przed badaniem (co najmniej 24 godziny) nie należy spożywać alkoholu,
  2. najlepiej załóż koszulkę z krótkim rękawem oraz luźne okrycie wierzchnie z szerokim rękawem.

BADANIE 24h zapisu EKG METODĄ HOLTERA

Pacjencie

  1. przed badaniem należy się wykąpać,
  2. po kąpieli nie należy smarować ciała tłustymi kremami,
  3. mężczyźni powinni dodatkowo ogolić owłosienie na klatce piersiowej w miejscach, gdzie będą przyklejane elektrody. Działania te są potrzebne dla zapewnienia prawidłowej przewodności elektrycznej skóry, ważnej dla przeprowadzanego badania,
  4. w trakcie badania nie można kąpać się ani brać prysznica, ponieważ aparaty Holtera nie są wodoodporne i zamoczenie go mogłoby doprowadzić do jego zniszczenia.

RTG

Pacjencie niektóre badania radiologiczne wymagają specjalnego przygotowania. Należą do nich:

  1. zdjęcia kręgosłupa krzyżowo-lędźwiowego (tzw. L-S),
  2. zdjęcia jamy brzusznej,
  3. zdjęcia miednicy.

2 dni przed badaniem należy:

  1. przestrzegać diety lekkostrawnej,
  2. nie pić napojów gazowanych,
  3. przyjmować leki przeciw wzdęciom, zgodnie z zaleceniem lekarza, np. Espumisan,
  4. w dniu badania być na czczo i zadbać o wypróżnienie.

USG DOPPLERA

Pacjencie to badanie nie wymaga specjalnego przygotowania. Jednak wyjątek stanowią badania wykonywane przez powłoki brzuszne: np. aorty brzusznej, tętnic nerkowych, układu wrotnego, żyły głównej dolnej, żył biodrowych – w tym przypadku obowiązuje przygotowanie, jak do badania USG jamy brzusznej:

Dzień przed badaniem:

  1. zastosuj dietę lekkostrawną, z wyłączeniem warzyw, owoców i ciemnego pieczywa
  2. zacznij zażywać leki, które odgazowują organizm, zgodnie z zaleceniem lekarza (np. Espumisan),

6 godzin przed badaniem:

  1. nie przyjmuj pokarmów,
  2. nie przyjmuj płynów gazowanych i słodzonych (możesz pić wodę niegazowaną)
  3. nie pal tytoniu, nie pij alkoholu.

EKUZ – Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego

Aby móc otrzymać kartę EKUZ należy wypełnić i złożyć wniosek w Oddziale Wojewódzkim lub Delegaturze Narodowego Funduszu Zdrowia. Istnieje klika możliwości złożenia wniosku:

  1. Osobiście:
    • w Małopolskim Oddziale NFZ w Krakowie, ul. Batorego 24
    • w Punkcie Ewidencyjnym MOW NFZ w Chrzanowie – mieszczącym się w Zakładzie Lecznictwa Ambulatoryjnego na ul. Sokoła 19
    Wnioski złożone w ten sposób (osobiście lub za pośrednictwem osób do tego upoważnionych), wydawane są na poczekaniu.
  2. Pocztą, na adres: Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ, 31-056 Kraków, ul. Józefa 21 bądź na adres najbliższej delegatury, z dopiskiem „Wniosek o wydanie EKUZ”.
  3. Pocztą elektroniczną, na adres: eu@nfz-krakow.pl
  4. Faksem, pod numer telefonu: 12 298 83 36.

Karta EKUZ, wydana na podstawie wniosku przesłanego za pośrednictwem poczty, poczty elektronicznej lub faksu zostanie odesłana pocztą na wskazany we wniosku adres. W takim przypadku nie ma możliwości odbioru osobistego lub za pośrednictwem osoby upoważnionej. Wzory wniosków do pobrania dostępne są na stronie, we wskazanym linku: http://www.nfz-krakow.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-wyrobic-karte-ekuz/

Źródło: http://www.nfz-krakow.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-wyrobic-karte-ekuz/

Kampania „Mleko mamy ma moc”

Kampania powstała na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, w ramach Narodowego Programu Zdrowia. W ramach kampanii powstał Poradnik dla mam, zawierający między innymi ważne informacje na temat karmienia piersią. Znalazł się w nim instruktaż oraz została zawarta wiedza z zakresu:

  • karmienia piersią dzieci w różnym wieku (zgodnie z zaleceniami WHO – Światowej Organizacji Zdrowia),
  • karmieniu piersią w przestrzeni publicznej;
  • siatkach centylowych dla dzieci karmionych piersią, opracowanych na podstawie danych WHO.

Przygotowany został Magazyn „Mleczna Droga” zawierający informacje na temat:

  • korzyści karmienia piersią,
  • karmienia w miejscach publicznych,
  • karmienia piersią w kontekście: wcześniactwa, cesarskiego cięcia,
  • składu mleka kobiecego i żywienia mlekiem z banków mleka kobiecego,
  • pozycji do karmienia piersią (instruktaż i inne praktyczne informacje),
  • rozwiązywania najczęstszych problemów,
  • snu dziecka w kontekście karmienia piersią,
  • wsparcia niemedycznego oraz wsparcia partnera jako elementów sukcesu w karmieniu piersią,
  • piramidy żywienia dla kobiet karmiących,
  • żywienia niemowląt (zgodnie z zaleceniami WHO),
  • mitów o diecie mamy karmiącej.

Magazyn zawiera również artykuły blogerów, które podkreślają znaczenie karmienia i motywują do niego. Są one oparte na doświadczeniach mam karmiących.

Zarówno Poradnik dla mam oraz Magazyn „Mleczna Droga” są dostępne do pobrania na stronie Ministerstwa Zdrowia – link dostępu: http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/kampania-mleko-mamy-ma-moc/

Źródło: http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/kampania-mleko-mamy-ma-moc/

Sanatorium – leczenie uzdrowiskowe

Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe może wystawić osobie ubezpieczonej, lekarz ubezpieczenia zdrowotnego, na podstawie wskazań oraz przeciwwskazań do takiej formy leczenia. Częstotliwość z jaką można korzystać z leczenia uzdrowiskowego nie powinna być częstsza niż raz na 18 miesięcy. O zasadności wystawienia skierowania na leczenie uzdrowiskowe decyduje lekarz.

Skierowanie, po wypełnieniu, jest odsyłane do Oddziału Wojewódzkiego NFZ, na adres: Dział Lecznictwa Uzdrowiskowego Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Krakowie, 31-135 Kraków, ul. Batorego 24.

Narodowy Fundusz Zdrowia udostępnia pacjentom przeglądarkę skierowań na leczenie uzdrowiskowe, na której można uzyskać informację na jakim etapie oceny znajduje się skierowanie. Przeglądarka dostępna jest pod adresem: https://skierowania.nfz.gov.pl

Źródło: http://www.nfz-krakow.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-wyjechac-do-sanatorium/

Świadczenia Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej

Świadczenia udzielane są w OŚWIĘCIMIU: ul. Wysokie Brzegi 4, 32 – 600 Oświęcim (budynek główny Szpitala Powiatowego – wejście do Poradni Specjalistycznych, za Pracownią Rezonansu Magnetycznego I piętro, gabinety 114, 115,117) tel. 33 844 84 93

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy. Dyżurujący lekarze i pielęgniarki udzielają świadczeń w ambulatorium, a w przypadkach medycznie uzasadnionych mogą również udzielać pomocy w domu pacjenta. Zamawiając wizytę domową należy pamiętać, by poprosić o nią w placówce posiadającej ambulatorium na obszarze, w którym przebywamy.

Realizatorem świadczeń medycznych dla mieszkańców gminy Chełmek w warunkach domowych jest Zakład OPIEKI ZDROWOTNEJ w Oświęcimiu (SZPITAL POWIATOWY).

Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są bezpłatne i udzielane bez skierowania. Może z nich skorzystać każdy ubezpieczony pacjent.

W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia zaleca się wezwanie ZESPOŁU RATOWNICTWA MEDYCZNEGO (POGOTOWIE RATUNKOWE).

Aby wezwać zespół ratownictwa medycznego powinni Państwo zadzwonić pod numer 999 lub 112.

Informacja dotycząca organizacji teleporad w POZ

  • Teleporada może być udzielana m.in. w formie porady telefonicznej, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową (powtórzenie leków w przypadku chorób przewlekłych)
  • Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne w zakresie ich kompetencji.
  • Termin teleporady ustalany jest z pracownikiem rejestracji pod nr telefonu:
    33 846 14 61
    33 846 11 69
    33 846 15 99
    33 846 12 02 (pediatria)
  • Lekarz kontaktuje się z pacjentem w wyznaczonym przez rejestrację terminie wizyty oraz potwierdza tożsamość pacjenta na podstawie danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz danych zawartych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.
  • Należy przestrzegać punktualności. Personel medyczny będzie kontaktować się w wyznaczonym terminie wizyty. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu z pacjentem, w odstępach nie krótszych niż 5 min., teleporada zostaje anulowana. W takich sytuacjach obowiązuje ustalenie nowego terminu teleporady przez pacjenta zgodnie z pkt 3.
  • Podczas teleporady lekarz dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego stanu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne.
  • Jeżeli przemawiają za tym względy medyczne, możliwe jest wystawienie elektronicznych dokumentów (np. recepta, skierowanie lub zwolnienie lekarskie), a także dokumentów w formie papierowej, do odbioru w rejestracji przychodni.
  • Tak jak przy wizycie osobistej, wystawienie pacjentowi skierowania na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych lub do szpitala, powinno być uzasadnione stanem zdrowia pacjenta.
  • Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
  • Pracownicy przychodni informują pacjenta o sposobach realizacji otrzymanych:
    • e-recept,
    • e-skierowań,
    • e-zleceń na wyroby medyczne,
    • zleceń na badania dodatkowe, w szczególności laboratoryjne lub obrazowe, a także o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
  • Teleporada nie może być udzielona:
    • gdy pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyraża zgody na teleporadę;
    • gdy pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy;
    • gdy u pacjenta istnieje podejrzenie choroby nowotworowej;
    • podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru lekarza/pielęgniarki POZ;
    • dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego.

Jeśli Państwa planowana wizyta jest związana z powtórzeniem leków prosimy w szczególności o kontakt e mailowy, który jest dostępny całodobowo:

poz@sgzoz.pl

W przypadku kontaktu e mail należy wpisać:

  • imię i nazwisko,
  • pesel,
  • nazwisko lekarza
  • nazwa leku i dawka, dawkowanie, ilość opakowań / lub ilość tabletek
  • oraz informację czy posiadają Państwo Internetowe Konto Pacjenta

E-recepta będzie wypisana w czasie nie dłuższym niż 5 dni roboczych w zależności od harmonogramu pracy danego lekarza.

W przypadku gdy:

  • posiadają Państwo Internetowe Konta Pacjenta, kody zostaną przesłane SMS-em z portalu e – zdrowie
  • nie posiadają Państwo Internetowego Konta Pacjenta – kod zostanie odesłany przez nas emailem, bądź sms pod wskazany nr telefonu.

Powtórka będzie dotyczyła leków, którymi pacjent jest leczony w poradni, po sprawdzeniu w indywidualnej dokumentacji medycznej, w ilości wynikającej z procesu terapeutycznego.

Dodatkowo przy drzwiach wejściowych do przychodni w Chełmku znajduje się skrzynka, do której pacjent może złożyć druki do lekarza poz:

  • zapotrzebowania na leki stałe (recepty) – realizacja do 5 dni roboczych – rejestracja oddzwania do pacjenta,
  • dokumenty do przekazania lekarzowi prowadzącemu np. karty informacyjne ze szpitala, zaświadczenia itp.

Wszystkie dokumenty złożone do skrzynki muszą być wypełnione drukowanymi literami oraz zabezpieczone w kopercie.

Druk zapotrzebowania na leki stałe dostępny jest na stronie www.sgzoz.pl, w zakładce "Dla pacjenta" -> Pliki do pobrania lub bezpośrednio w przychodni w Chełmku. Zapotrzebowanie na leki stałe (recepty) można również wypełnić na własnym wniosku pamiętając o podaniu następujących danych:

  • imię i nazwisko lekarza prowadzącego
  • imię i nazwisko pacjenta, pesel, numer telefonu do kontaktu
  • nazwa leku i dawka, dawkowanie, ilość opakowań / lub ilość tabletek
  • podpis pacjenta / osoby upoważnione.